Tips och tricks

Fortsätt med visselpipan

Visselpipan med tillhörande regler, en signal som indikerar frys och två signaler som indikerar samling fungerar alldeles utmärkt att ta med sig upp i åldrarna. Barn gillar struktur, och visselpipan bidrar till det.

Fastna inte vid en level

De flesta barn vill snabbt gå upp i level, och att få prova på nya utmaningar är viktigt för att inte tröttna. Fastna inte i tänket att Personen Y spelar på level X, utan låt dem prova olika levlar parallellt med varandra. Bara för att man en gång har provat level 3, betyder inte det att man aldrig mer kommer spela level 2.

• Visa ledarna uppskattning

De ideella ledare som finns i klubben som engagerar sig för sina och andras barn är ovärderliga. Ju fler de blir desto mindre börda blir det visserligen på varje person, men alla ledare är fortfarande precis lika viktiga. Små saker som att gå och fika tillsammans, ha någon After Work eller annat trevligt stärker vi-känslan hos ledarna och knyter dem förhoppningsvis hårdare till klubben.

Fokusera inte enbart på det sportsliga

Kidsvolley är till för barnen, inte för ledarna. Har barnen roligt så har de vunnit, oavsett hur det går resultatmässigt. Det är viktigt att alltid ha i åtanke, oavsett det är träning eller match, att det viktigaste är att barnen har roligt.

Få alla att berätta om verksamheten

Har du barn och föräldrar i gruppen som tycker att verksamheten är bra? Få dem då att berätta det för sina bekanta! Mun till mun-metoden är en av de effektivaste typerna av marknadsföring, och att på ett diskret sätt berätta för föräldrarna att det vore himla roligt att ni blev fler och att barnen gärna får ta med kompisar är absolut inte fel.

Rekrytera deltagare i skola

Skolan är en utmärkt rekryteringskanal för kidsvolley. Det är få idrottslärare som har kunskaper om kidsvolley, att erbjuda sig att komma till skolan och hålla i lektioner tillsammans med ordinarie lärare är väldigt uppskattat och brukar även rendera i flera nya utövare i föreningen.